Matkassar med GI recept

GI matkasse

GI är egentligen ett mått på hur livsmedel påverkar blodsockret, men det är mest känt som förledet i dieten GI-metoden, en diet som i korthet bygger på att man ska utesluta kolhydrater som ger blodsockret en snabb skjuts uppåt för att i stället koncentrera sig på att äta kolhydrater med ett lågt glykemiskt index.

I GI-metoden ligger dock mer än bara kolhydraternas kvalitet. Att äta enligt GI är också att äta sunt med nyttiga fetter och en hel del protein. GI-metoden marknadsförs främst som en väg till sund viktminskning och viktkontroll, men egentligen handlar dieten mer om hälsosam mat överlag. För att underlätta en sund kosthållning, i varje fall för middagar, finns stora fördelar med att abonnera på en GI matkasse.

Fördelar med GI matkasse

  • Enkelt att äta enligt GI-metoden
  • Passar alla, stora som små
  • Alla näringsämnen i rätt proportioner
  • Nya och spännande smaker med nya typer av kolhydratkällor
  • Mycket grönt på tallriken

Färdiga middagar eller färdiga matkassar

Om du vill äta enligt GI-metoden på enklast möjliga sätt med färdigkomponerade middagar har du idag två alternativ. Du kan abonnera på en GI-matkasse eller prenumerera på leveranser av färdiglagade portioner som du bara behöver värma. Förstnämnda är det bästa alternativet för en familj som vill äta nyttigt och gott medan sistnämnda mer är anpassat för en person.

Oavsett vad du väljer får du din leverans av GI-kassen hemkörd till dörren. Det gör att du inte behöver ägna tid och ork åt planering av veckans middagar. Hur många middgar du får med i kassen väljer du själv. Du kan till exempel välja en kasse med tre middagar för fyra personer för att laga efter egna recept övriga dagar. Vill du verkligen förenkla middagsbiten under veckorna väljer du en matkasse med GI för fem middagar.

Du kan läsa mer om de färdiga matkassar för GI-kost som finns att abonnera på i vår översikt av GI-matkassar i tabellen ovan.

Alla kan äta enligt GI

GI-metoden är en diet som passar alla. En GI-middag är nämligen optimal för de allra flesta när det gäller fördelningen av kolhydrater, fetter och proteiner. Dessutom är fettet av det nyttigare slaget. Den som behöver komplettera med någon enskild makronutrient kan enkelt göra det. Den som tränar mycket kan till exempel ta ytterligare en sked ris till portionen.