Dieter för köttälskare

Dieter för köttälskare

Slår man på tv:n eller går ut på gatan får man ganska så snabbt för sig att hela världen slutat äta kött och även när det kommer till matkassar så växer utbuden för vegetariska och veganska måltider sig allt större. Trots detta föredrar de flesta människor – och så även i Sverige – kött till majoriteten av sina måltider, vilket även har skapat ett stort utbud av dieter och kosthållningar som svensken börjat adaptera ute i hem och hus runt om i landet.

Vi ska i denna artikel kolla på de olika alternativ som finns för köttbaserade dieter och kolla på hur det går till man förhåller sig till dem. 

Karnivore – Mer kött blir det inte

För de flesta av oss är ordet ”karnivore” synonymt med djurriket eller det som skiljde våra olika dinosaurer åt i leksakslådan, men i dagens samhälle börjar ordet mer och mer att kopplas till de av oss som endast äter en kost baserad på kött- och djurprodukter. Det handlar bland annat om nötkött, fläsk, kyckling, kalkon, anka, all typ av fisk, skaldjur, benmärg, innanmäten, men också om en del mejeriprodukter, så som smör och vispgrädde.

Huvudsaken är att produkterna kommer från djurriket och av samma anledning inkluderar dieten ingen frukt eller grönsaker. Karnivordieten är såklart perfekt för den som gillar kött men har även kopplats till möjliga lösningar för diverse systemsjukdomar och infektioner. När man äter Karnivordieten är det viktigt att äta så bra kött som möjligt: ekologiskt, gräsbetat och utan antibiotika eller besprutningsmedel.

 

Keto – Fettförbränning som aldrig förr

Du har med största sannolikhet hört talas om Keto. Keto bygger på att man försätter kroppen i så kallad ketosis som ”tvingar” den att börja förbränna fett som sin huvudsakliga energikälla, istället för blodsocker. Det är nämligen så att för att kroppen ska kunna bearbeta blodsocker, så krävs insulin och när kroppen har insulin i sitt blodomlopp är det omöjligt för den att förbränna fett.

Genom att utesluta så gott som samtliga kolhydrater försätts kroppen i ketotis och genom att istället förse den med mer fett som dess huvudsakliga energikälla stannar den där. Till följd av detta innefattar dieten främst köttprodukter, nyttiga fetter och grönsaker med lågt GI-värde. Keto kan därför på många sätt ses som ett mellanalternativ till både Karnivordieten och LCHF-dieten som tillfredsställer ett normalt behov av djurprodukter.

LCHF – Ingångsporten för den Keto-sugne

När vi sen kommer till LCHF så har vi nämnt den som ingångsporten till Keto och det finns en väldigt bra anledning till detta. Där Keto avser att förvandla din kropp till en fettförbränningsmaskin avser LCHF istället att ändra sättet vi tänker på kolhydrater och hur de påverkar oss under dagen. Därför är avsikten att minska på kolhydraterna och istället balansera ut den traditionella tallriksmodellen med mer kött, mejeriprodukter – och framför allt fett.

Där Keto endast tillåter upp till 20g kolhydrater ges du istället så mycket som 100g med LCHF och kan sedan täcka resten av din tallrik med alla de godbitar du vill och har då precis samma utbud av animaliska produkter som med Karnivordieten. Precis som med Keto uppmanas du såklart även att äta en mängd nyttiga fetter, samt ägg, fet fisk, stärkelsefria grönsaker (så gott som allt utom rotfrukter),  nötter och fröer.

Dieter för köttälskare

Paleo – Lev som en modern grottmänniska

Paleo-dieten avser att få oss att leva något enklare liv än vad den moderna människan normalt gör – lite som en grottmänniska. Med detta är det inte sagt att du måste ge dig ut och fiska i närmaste å eller gå och plocka svamp i skogen – även om det är hur mysigt som helst – utan snarare att vi bör ha det tankesättet. Allt som ska förtäras ska också kunna ätas direkt från naturen.

Detta innebär att all typ av mat som först måste röra vid en människas händer för att kunna bli ätbart utesluts. På så vis består dieten främst av kött, fisk, skaldjur, frukt och grönsaker och det rekommenderas på samma vis att man undviker mejeriprodukter, bönor, frön och samtliga processade matvaror.

Många som följer Paleo-dieten äter även ”raw”, vilket innebär att maten inte först tillagas. Detta är såklart inte rekommenderat för kött eller andra djurprodukter och även i andra fall så är det mycket enklare för kroppen att bearbeta tillagad mat.

Passar Atkins för köttälskare?

Atkins-dieten var en av de första dieterna som lanserades, med inriktning på ett minskat intag av kolhydrater, till förmån för mer kött och nyttiga fetter. Dr. Robert C. Atkins skrev en bok på 70-talet där han ritade upp sin metod i fyra olika steg: introduktion-, balansering-, finjustering- och underhållsstadiet. Dessa bygger på att man till en början minskar sitt kolhydratsintag tills att man förlorat vikt och sedan gradvis ökar det igen tills att man når en nivå som möjliggör en jämn vikt och kroppsform över tid.

Precis som med Keto och LCHF innebär detta även att det blir en hel del kött på matbordet. Mindre kolhydrater betyder inte att vi magiskt behöver mindre kalorier och därför blir det naturligt att istället öka på med kött och nyttiga fetter.

En jämförelse av olika dieter för köttälskare

Nedan har vi gjort en kort jämförelse av de olika dieterna vi gått igenom och radat upp dem bredvid varandra för att enklare kunna se skillnaderna.

Matgrupp/DietCarnivoreKetoLCHFPaleoAtkins
Kött och fågelXXXXX
Fisk och skaldjurXXXXX
Ägg- och mejeriprodukterLiteXLiteX
GrönsakerLiteLiteLiteLite
Frukt och bärLiteLiteXLite
NötterLiteLiteXX
Bönor och linserLiteXLite
Frön/säd

Sammanfattningsvis

Trots att veganer och vegetarianer tar upp allt mer plats i samhället finns det fortfarande gott om plats för köttälskarna. Det finns idag ett stort utbud av dieter för köttälskare och många gånger är de även väldigt effektiva om målsättning är att gå ner i vikt. Även om detta inte är målsättning så finns det fortfarande en mängd olika anledningar att välja en köttbaserad diet och med facit i hand finns det ingenting som stoppar dig längre!