30% på dina två första matkassar! spara upp till 1439 kr!

Få hem din matkasse till sommarstället, med gratis körning

8.4

Linas Matkasse – en svensk succéhistoria som inspirerat en hel industri

Matkassar har växt sig allt större under de senaste åren och idag är det miljontals svenskar som var sjunde dag lägger en beställning på veckans recept, från sin favoritleverantör av förberedda måltider. Även utomlands blir konceptet allt vanligare och tittar man till exempel på USA så har industrin växt sig allt större under de senaste tio åren och är idag värd fler miljarder dollar årligen.

Även i Sverige har vi sett ökad influens från internationella matkasseleverantörer och undantaget våra direkta grannar har även en del kända namn letat sig över från både andra sidan Östersjön och Atlanten. I stort är det dock svenska aktörer som också dominerar den svenska marknaden och man gör det av en stor anledning: det svenska konceptet.

Svenskt koncept i grunden – amerikanska pengar på toppen

För även om miljonärer borta i de Förenta Staterna håller på att förvandla matkasseindustrin till en av de mest framgångsrika i världen, så gör man inte det utan att tacka sina svenska influenser. Det var nämligen här, i vårt avlånga rike, som konceptet kring matkassar en gång föddes och fick gro.

Långt innan Hello Fresh, Simple Feast, och Marley Spoon var det nämligen Linas Matkasse som regerade på matkassemarknaden. Innan Linas fanns det inga matkassar och det var inte förrän deras svenska grundare öppnade upp sina dörrar 2008 som världen fick uppleva vad det innebär att ha hela sin veckomeny planerad och förberedd.

Linas Matkasse – en affärsmodell anpassad för familjer

Nog hade snabbköpskedjorna gett sig på alternativ där man ville börja skicka hem mat till sina kunder baserat på deras inköpslistor, men det var inte förrän syskonen Gebäck och Aronson gjorde konceptet relevant för svenska familjer som det tog fart på riktigt. Ut for den tråkiga veckohandeln, planeringen och förberedelsen av måltider och in kom istället matglädjen och familjetiden – Linas ville ge svenska familjer bra middagsalternativ som var enkla att laga och prisvärda nog att passa de flesta.

Idag är Linas Matkasse en av de absolut största aktörerna på den svenska matkassemarknaden och ett namn som många gånger är synonymt med konceptet. Med en årlig omsättning på över en miljard förser företaget varje vecka tiotusentals svenska familjer med förberedda recept, matvaror och instruktioner – direkt hem till dörren. Det var dock inte alltid på det viset…

Linas Matkasse – en svensk succéhistoria som inspirerat en hel industri

Linas historia – att skapa en matkasse

Idén till Linas Matkasse verkade på många sätt självklar, redan från första början. Under 2008 jobbade Niklas Aronsson fortfarande med insamlingsorganisationen Webaid – en organisation som möjliggjorde ett enkelt sätt för ungdomar att engagera sig i specifika biståndsprojekt som de brann för. Niklas hade varit med sedan starten och gjort Webaid så framgångsrikt att de tillslut togs över av Läkarmissionen och med detta började han också tänka på nästa steg i livet.

Som en hängiven entreprenör, redan sedan barnsben, var Niklas ute efter nya utmaningar och precis som i så många andra avseende var det tillslut hans fru som också gav honom en att jobba med. Som stressad småbarnsmamma satt hon i bilen, en dag efter jobbet och precis som så många andra föräldrar tänkte hon: ”Vad ska vi äta ikväll?”.

Med gott om tid i bilkön hon satt i, ledde en tanke snabbt till en annan och långt innan nästa rödljus drog på trafiken hemåt igen hade nästa kommit på infall: ”Hur vore det om man bara kunde plocka ihop en matkasse full med ingredienser och recept och sen hämta upp den på vägen hem i trafiken?”.

En idé, en fru och en bilkö – så kom Linas Matkasse till

Väl hemma berättade hon idén för sin kära make, som genast tog den till sig och började fundera. Nog visste Niklas hur man startade företag och få det att bli framgångsrikt, men här gällde det trots allt människors middagar och även om mycket slår en kastrull korv och makaroner så ville han trots detta komma fram med en bättre produkt som även skapade mervärde.

Niklas vände sig då till sin syster Carolina – en utbildad dietist på väg mot en karriär som sjuksköterska. Det fanns vid tiden helt enkelt inte nog med jobb för dietister och som en reaktion till detta hade Lina valt att skola om sig för att få bättre karriärmöjligheter.

Istället fick hon dock något annat: ett förslag på att starta företag med sin bror och även om Lina var tveksam till en början så tog det inte allt för lång tid innan hon lyckades övertalas och komma ombord.

Till en början var konceptet väldigt naket och företaget leddes till hundra procent av de båda syskonen. Lina studerade fortfarande men började parallellt att skapa veckomenyer och recept medan Niklas tog hand om listorna, handlade på Hemköp och packade kassarna till deras första kunder. Originaltanken med leverans till rödljusen byttes ut mot hemleveranser och efter ett samarbete med idrottsföreningen Boo FF fick Linas sin första större mängd kunder.

Hela 300 familjer ville prova på syskonens matkassar och med detta kom fina recensioner och lovord som hjälpte till att skapa medvetenhet om varumärket och gratis reklam för Lina och Niklas. Det var vid den här punkten som Niklas beslutade att 300 kunder var en bas som det gick att bygga företag på och sen var Linas Matkasse född.

Linas Matkasse – en svensk succéhistoria som inspirerat en hel industri

Expansionen ut i landet, Skandinavien och världen – så har Linas Matkasse växt

Samma sommar, mitt i 2008, anställde företaget sina första två medarbetare – ett par långtidsarbetslösa vänner som fick lönebidrag från staten – och med detta började Linas Matkasse officiellt att växa. Antalet kunder växte, vecka för vecka och i takt med detta även Linas och Niklas uppgifter i företaget – något som inte minst noterades hemma i Linas kök, där veckans beställningar varje vecka tog upp mer och mer plats på kylskåpsdörren.

Tillslut så var Linas Matkasse så stort och omfattande att Carolina inte längre behövde bli sjuksköterska – hon hade ju istället skapat ett dietistjobb åt sig själv och på köpet: en verksamhet värd miljoner som var på väg att revolutionera världen.

Lina Matkasse idag och framöver – hur ser framtiden ut för Sveriges äldsta matkasse?

Idag är Linas Matkasse större än någonsin och fortsatt en av de mest populära matkasseföretagen, med tiotals recept och omfattande menyer varje vecka. Carolinas kök har bytts mot ett toppmodernt kontor och kök utanför Stockholm, där hon också leder ett menyteam på nio personer. Varje vecka provlagas, testas och förbereds tolv olika matkassar för att sedan skickas runt i landet och sätta 800,000 portioner mat på svenska middagsbord.

Mest stolt är syskonparet dock över hur de förändrat ett matbeteende hos sina kunder. Där många hushåll tidigare fallit för snabbmat, fruset eller halvfabrikat, kan Linas Matkasse idag förse dem med högkvalitativa recept och matvaror – samt ett lugnare familjeliv, fri från en massa stress, fläng och planering.

Idag har företaget dessutom expanderat och du finner dem nu även i Norge och Holland – där man på senare tid tagit vara på den familjära kunskap man lyckats skapa om matkassar – genom en konkurrent.

Det svenska konceptet utomlands – hur Linas matkasse gav inspiration till en miljonindustri

För även utomlands hittar vi idag en sprudlande matkassemarknad och behovet för färdigpaketerade och hemlevererade måltidstjänster har aldrig varit större. Konceptet har framförallt förädlats borta i USA och med detta har en rad nya aktörer dykt upp och sedermera även tagit med sig sina verksamheter för att utforska marknaderna borta i Europa.

Ett sådant företag är Hello Fresh, som sedan 2020 även varit verksamma i Sverige. Hello Fresh grundades dock i Tyskland, närmare bestämt Berlin, under 2011 och har sedan dess varit verksamma i dryga tio år. Sedan starten har de fortsatt att expandera sin verksamhet internationellt och under 2020 innebar det bland annat att man etablerade sig i Sverige.

Ett tyskt projekt, matat med svenska idéer – så tog Hello Fresh över den internationella matkassemarknaden

Men även om Hello Fresh och deras moderbolag Rocket Internet är tyska så var inspirationen för deras verksamhet svensk: Linas Matkasse. Grundare Domenic Richter och Thomas Griesel hade följt det svenska företaget och sett hur de snabbt jobbat sig upp till att bli en framgångssaga på den svenska marknaden. De tänkte då direkt: det där kan vi också göra.

Ur denna tanke föddes Hello Fresh som tog fäste i Berlin, där deras högkvarter är belagt ännu idag och även Dominic och Thomas var väldigt hands-on-involverade i början. Detta innebar att alla beställningar togs emot, paketerades och skickades ut av de båda tyska herrarna eftersom, precis som i fallet med Linas Matkasse, det tog något längre innan de kunde anställa personal för att hjälpa till.

Ganska så snabbt så började man dock locka till sig intresse från investerare och det tog inte lång tid innan den första rundan pengar började trilla in. Detta ledde onekligen till ytterligare expansioner och det tog inte många år innan företaget etablerat sig i både Nordamerika, Europa och Australien.

Linas Matkasse – en svensk succéhistoria som inspirerat en hel industri

Andra varumärken som inspirerats av Linas Matkasse

Idag är Hello Fresh en av de största spelarna på de flesta lokala matkassemarknader och tveklöst den största internationellt. Deras succé är dock inte bara ett facit i handen för den svenska affärsmodellen som först togs fram av Linas Matkasse, men har också gett uppkomsten till andra varumärken och matkasseleverantörer.

Borta i USA hittar vi till exempel en hel uppsjö av olika varumärken och som med så många andra saker har deras marknad verkligen tagit åt sig konceptet och vidareutvecklat det ytterligare. Här hittar vi därför väldigt specifika matkassar som riktar in sig på att förse sina kunder med dietspecifika måltider och recept som hjälper dem på traven – till exempel under en viktminskningsresa.

Vi hittar till exempel matkassar för de som är glutenintoleranta och laktosintoleranta – något som fortsatt finns tillgängligt hos våra svenska alternativ, men med mycket mindre volym. Här kan du därför istället välja mellan uteslutande glutenfria eller laktosfria alternativ och istället för att få ett par val per vecka är samtliga måltider alltid inriktade på just det du gillar eller behöver.

Detta är såklart till följd av den amerikanska marknaden som än idag är en av de absolut största i världen och med miljoner kunder som handlar och köper ens produkter och tjänster. I Sverige – trots det faktum att vi kom på idén med matkassar – får vi nog dock nöja oss med det vi har, ett litet tag till.

30% på dina två första matkassar! spara upp till 1439 kr!

Få hem din matkasse till sommarstället, med gratis körning

8.4
Spara upp till 989 kr!
Linas Matkasse – en svensk succéhistoria som inspirerat en hel industri
29th september 2022
Erbjudandet upphör den
Linas Matkasse – en svensk succéhistoria som inspirerat en hel industri
Spara upp till 989 kr!
29th september 2022
Erbjudandet upphör den